woensdag 5 december 2012

Hoe begin je een verhaal te schrijven?

Voor mij is het belangrijk om een specifiek thema v.b. Sinterklaas, Kerst-en Nieuwjaar, Ziek zijn, bang zijn enz... te kiezen.
In de introductie probeer ik duidelijk te maken over wie het gaat, waar speelt het zich af.
Let wel! De hoofdpersoon moet wel duidelijk aan bod komen.
Al snel komt er een conflict. Eigenlijk draait het ganse verhaal rond dat conflict.
Tussen het conflict en het einde probeer ik in 3 stappen het conflict in het verhaal op te lossen.
De verhalen die ik vooral schrijf zijn korte verhalen.  Voor kleuters moet er zo snel mogelijk een actie in het verhaal zitten zodat ze geboeid zijn om het vervolg te lezen.
Een juiste titel vinden is voor mij nog het moeilijkst.
Ik probeer dan ook de titel zo kort mogelijk te houden.  De titel moet aanspreken en nieuwsgierig maken.

Heeft iemand nog andere feedback?
groetjes
Kathy

Geen opmerkingen: